تولد سینما در هند

تولد سینما در هند

           مردم هند از قدیم الایام به سنت قصه گویی و افسانه سرایی علاقه ای عجیب داشتند.چیزی شبیه پرده خوانی در ایران در کشور هند نیز به چشم میخورد.و افرادی خوش صدا و توانمند از روی تابلوهای دست نوشته به تعریف داستانهای حماسی و اسطوره ای کشور هند می پردازند.

           نقل داستان خدایان مختلف  اصلی ترین بخش فعالیت این افراد را تشکیل میدهد.قبل از ورود سینما هم برخی از وسایل و اسباب بازیها از قبیل شهر فرنگ و فانوس خیال مورد استفاده قرار می گرفت.

اگر بخواهیم تاریخ دقیق آغاز سینما را در هند بررسی کنیم قطعا به روز هفتم جولای سال ۱۸۹۶(حدودا یک سال پس از اولین نمایش آثار لومیرها در فرانسه) بر می خوریم.

          در این روز نمایندگان شرکت برادران لومیر در شهر بمبئی اولین نمایش خود را برپا کردند.این اتفاق در هتل واتسون بمبئی افتاد.ورودیه نمایش فیلم برای هر نفر یک روپیه بود.جالب اینکه هیچ هندویی در مقابل پرده سینما مثل مردم بعضی کشورهای غربی در زمان نزدیک شدن قطار به پرده سینما از جلوی آن فرار نکرد.هندیها با این قضیه خیلی طبیعی برخورد کردند.

           در همین زمان نماینده برادران لومیر که فردی بنام هریس چاندرا ساکارام بهات وادرکا بود به فکر ساخت فیلم در هند افتاد.اینگونه بود که تنها دو سال پس از ورود سینما به هند اولین فیلم صامت هندی تولید شد.این فیلم ٬ ورود قطار به ایستگاه بمبئی ٬ نام داشت.که دقیقا مشابه فیلم برادران لومیر بود.استقبال هندیها از این فیلم به شدت دلگرم کننده بود.در همان زمان شخصی به نام ٬هیرالال سن٬ در کلکته شروع به ساخت فیلم کرد.البته آثار او صرفا فیلمبرداری از آثار و مناظر طبیعی و همچنین برخی از تئاترهای معروف و کلاسیک بود.که در این شهر به روی صحنه میرفت.هنر سینما در هند سریعا پیشرفت کرد و در دهه اول قرن بیستم صاحب هویتی مستقل گردید.

         سینما به سرعت از تماشاخانه ها خارج شد و برای خود صاحب سالنهای اختصاصی گردید.اولین سینمای هند ٬سینما پارس ٬ نام داشت که در سال ۱۹۰۱ افتتاح گردید.در سالهای آغازین قرن بیستم عمدتا فیلمهای خارجی نمایش داده می شد وهنوز سینمای هند به تولیدات منظم و قابل توجه سینمایی دست نیافته بود.یکی از چهره های برجسته سینمای صامت هند فیلمسازی بنام دادا صاحب پالکه است.او یک دستگاه دوربین فیلمبرداری به هند وارد کرد.و به ساخت فیلمهای سینمایی مشغول شد.یکی از فیلمهای سینمایی مشهور او تولد یک نخود نام دارد(۱۹۱۲)او نماهای متوالی از چندین روز رشد یک نخود را فیلمبرداری و در کنار هم قرار داد و یک فیلم ساخت.او اولین فیلمسازی است که مفهوم گذر زمان را القاء کرد.

         دادا سپس به فکر ساخت یک فیلم از خدایان هند افتاد که تحت تاثیر فیلم زندگی مسیح بود.به همین منظور استودیویی در دادار مین استریت افتتاح کرد.او خود فیلمنامه این فیلم را نوشت و آنرا در سال ۱۹۱۲ فیلمبرداری کرد.نام این فیلم راجا هریشاندرا بود که لقب اولین فیلم بلند داستانی دادا صاحب را نیز به خود اختصاص داد.این فیلم در سال ۱۹۱۲ فیلمبرداری شد.و در ۲۱ آوریل ۱۹۱۳ در سالن کرونانت به نمایش درآمد.البته اولین نمایش این فیلم به افراد ویژه و نمایندگان مطبوعات اختصاص داشت.و حتی در نمایش عمومی هم به موفقیت بزرگی دست یافت.می توان این فیلم را اولین اثر بزرگ سینمای هند در دوران صامت محسوب کرد.پالکه کارگردانی بود که در اروپا تحصیلات سینمایی خود را به پایان رسانیده بود و از این جهت فیلم او با بسیاری از استانداردهای سینمایی آن زمان تطابق داشت.به دادا صاحب لقب پدر سینمای هند داده اند.

          البته از نظر زمانی قبل از ساخته شدن فیلم راجا هریشاندرا دو فیلم دیگر بنامهای پوندالیک ساخته آر جی تونی و راما درلانکا ساخته احمد گوجرال در سال ۱۹۱۲ به نمایش درآمدند.سال ۱۹۱۲ را بسیاری از کارشناسان سینمای هند آغازین سال تاریخ رسمی این سینما میدانند.

        در همان سال مردم هند در شهرهای مختلف از جمله کلکته بمبئی دهلی و حیدرآباد در اعتراض به نمایش صحنه های مستهجن در فیلمهای غربی در سینماهای هند دست به قیامی خودجوش و بسیارگسترده زدند.آنها علت اصلی این اقدام انگلیسیها را تلاش برای فاسد کردن نسل جوان هند می دانستند.این اقدام باعث شد که حاکمان دست نشانده انگلیسی نمایش این فیلمها را محدود کنند.

       پالکه در ساخت فیلم خود از هم از اسطوره های باستانی هند بهره برده بودو هم به تئاترهای بومی و سنتی نظر داشت.فیلم دادا صاحب ۳ گونه مختلف سینمایی را در سینمای هند رواج داد:

فیلمهای مذهبی(داستان زندگی خدایان و قدیسان)

فیلمهای اسطوره ای و تاریخی

         از طرفی در همان سالی که فیلم او به نمایش درآمد تاگور نویسنده و شاعر معروف هندجایزه ادبی نوبل دریافت کرد.که این موضوع باعث تقویت روحیه مردم هند شد.سینمای هند در جریان جنگ اول جهانی همچنان به رشد خود ادامه داد.(۱۹۱۴-۱۹۱۷)

     چون شرایط امنیت جهانی در آنزمان آشفته بود سرمایه داران بزرگ هندی تصمیم گرفتندسرمایه خود را بجای کارهای بازرگانی و صادرات و واردات که مخاطرات زیادی داشت وارد سینما کنند.درطول این سالها سلنهای سینمای زیادی در در سراسر هند ساخته شد و تولید فیلمهای هندی نیز رشد کرد.  تاثیر دیگر جنگ جهانی بر سینمای هند تقویت مبارزات مردمی و انعکاس برخی از این مبارزات در فیلمهای آنزمان هند بود.چون نیروهای انگلیسی در چند جبهه می جنگیدند فرصت اعمال فشار زیادی بر هندیها نداشتندو هیبت شکست ناپذیری آنها در نظر مردم شکسته شده بود.

     در همین بحبوحه یک کارگردان جوان بنام  اس پاتنکار فیلمی ساخت که زندگی و مرگ یک اسطوره سیاسی مذهبی محبوب مردم را به تصویرمی کشید.بنام قتل نارایانارائو .این فیلم با استقبال زیادی روبرو شد و حاکمان دست نشانده انگلیس بار دیگر سیاست سانسور را اعمال کردند.در سال ۱۹۱۸ قانونی بنام قانون سینما تصویب گردیدو به سینمای هند تحمیل شد.یکی دیگراز ویژگیهای این دوره یعنی دهه ۳۰ رواج فیلمهای منطقه ای است.بعنوان مثال اولین فیلمی که در جنوب هند ساخته شد  کیچاکاوادام محصول ۱۹۱۶ بود.این فیلم را آر مودالیار بر مبنای اسطوره های مهابهاراتا ساخت.ویتاکر کارگردان دیگری بود که در مدرس در سال ۱۹۲۱ فیلم دیگری ساخت که موفقیت گیشه ای زیادی پیدا کرد.همچنین منتقدان هم در مورد این فیلم توجه زیادی کردند.

       یکی از چهره های شاخص فیلمسازی در جنوب هند آنانتانا نارایانان بود که مدتی در هالیوود حضور داشت و بعداز بازگشت به هند شرکت جنرال پیکچرز را در سال ۱۹۲۹ در جنوب هند تاسیس کرد.که مبدل به بزرگترین تولیدکننده فیلمهای صامت شد.ضمنا در سال ۱۹۱۹ بابو رائو کی میستری شرکت ماهاراشترا فیلم را تاسیس کرد و فیلم موفق شایران داری را در سال ۱۹۲۰ با حضور بازیگرانی مثل بالاشپ پاورا کامالا دیوی و زونزارائوپاوار ساخت.

    یکی از فیلمهای منطقه ای برجسته دهه بیست اثریست بنام بازگشت انگلستان (۱۹۲۱) که توسط هیرن گانگولی کارگردانی شد.این فیلم را میتوان اولین فیلم طنز انتقادی و اجتماعی هند دانست که به هجو و تمسخر زندگی و مناسبات اجتماعی برخی از هنوان پرداخت که شیفته تمدن غرب به ویژه انگلستان شده و از هویت ملی خود کشیده بودند.

     پیش از ورود صدا به سینمای هند گونه غالب در این سینما گونه اجتماعی بود.و عمده فیلمهای آن دوره به موضوعات مشکلات اجتماعی و فقر موجود در جامعه نظر داشت.این گونه فیلمهای اجتماعی به ویژه از سال ۱۹۱۸ به بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.در این سال این کشور دچار خشکسالی و شیوع بیماریهای مسری شد.میلیونها نفر جان خود را از دست دادند.و بازماندگان آنها هم در شرایط بسیار بدی قرار گرفتند.بدلیل تعدد لهجات در مناطق مختلف هندوستان بعضی از فیلمها بعد از دوره ورود صدا به سینما به چندین لهجه و زبان ترجمه می شدند.دهه ۲۰ در هند دوره اوجگیری مبارزات میهن پرستانه و آزادی بخش بود.کنگره ملی هند با حضور افرادی چون  مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو حرکت خود را وارد مرحله جدیدی از مبارزه کرد و علی الخصوص طرح مبارزه منفی گاندی بر همه مردم تثیر گذار بود.

      ساخت فیلمهایی درباره زندگی زندگی چهره های برجسته ملی میهنی همچون بودا در این دوران رونق زیادی پیدا کرد.با آغاز دهه ۳۰ میلادی و ساخته شدن فیلم عالم آرا توسط اردشیر ایرانی (کارگرن معروف فیلم دختر لر) سینمای هند از دوره صامت گذر کرد.و دستخوش تحولات فراوان شد.ساخت فیلمهای صامت تا سالها بعد از دهه ۳۰ نیز ادامه داشت.اما جریان غالب در این زمان ساخت فیلمهای ناطق بود.

منبع:کتاب تاریخ سینمای هند

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

لطفا پس از پرداخت حتما کد پیگیری پرداخت یا اسکرین شات آن را از طریق ایمیل support@ielcot.ir ارسال کنید.

از وبسایت همکاران و مشتریان ما دیدن کنید.

تصویر 100*150 در بخشهای محصولات فروشگاهی و وبسایت همکاران=50000 تومان ماهانه
متن لینکدار بتنهایی در قسمت پانویس سایت=25000 تومان ماهانه(سایت-وبلاگ-شبکه اجتماعی)

برای تبلیغات بنری با توجه به اندازه و مکان درج بنر و ثابت یا متحرک بودن آن تفاوت قیمت وجود دارد.لطفا با دادن مشخصات از قسمت تماس با ما یا پیامک به 500010401212123 پیگیری کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش